Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2001

Slunce v maximu

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Astronomové byli nedávno svědky ohromné události ve velkém měřítku, kdy si severní a jižní pól Slunce vyměnily svá místa! Toto úplné překlopení slunečních magnetických polí se ale čekalo. Nastává každých 11 let při maximu cyklu sluneční aktivity. Sluneční skvrny, planoucí aktivní oblasti a obrovské protuberance jsou znamení těžko k přehlédnutí, že je sluneční maximum tady. Tento dramatický snímek velké protuberance na okraji pořídila 12.února družice SOHO určená k pozorování Slunce. Dole vpravo jsou vidět proudy poměrně studeného hustého plasmatu vyzdviženého podél smyček magnetického pole dosahujícího ven až přes 30 zemských průměrů. Daleko za okrajem vpravo nahoře rozpojené duchovité oblouky obklopují temnou oblast s centrální jasnou emisí. Tyto útvary jsou příznaky výronu koronální hmoty (coronal mass ejection), silného vyvržení materiálu z aktivního Slunce. Sluneční povrch na tomto snímku také pokrývají intenzivní jasné aktivní oblasti zaznamenané ve světle energetických atomů Helia dalekohledem Extreme ultraviolet Imaging Telescope na družici SOHO.

Štítky: Slunce, Protuberance, Koronální výtrysk hmoty, Solar cycle, Magnetic cycle