Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. květen 2001

Střed galaxie Kružítko v rentgenu

Uznání: F. Bauer (Penn State) et al., Chandra, NASA

Jsou černé díry příčinou rentgenového záření, jež vychází z centra galaxie v Kružítku? Nový snímek s vysokým rozlišením z oběžné rentgenové observatoře Chandra rozlišil vnitřní oblasti této blízké galaxie na několik menších zdrojů. Snímek je nahoře zobrazen v reprezentativních barvách. Ukazuje se, že rozsáhlá rentgenová emise z centra odpovídá optickému světlu a souhlasí s modelem, kde ze supermasivní černé díry ve středu galaxie Kružítko uniká horký plyn. Přinejmenší jeden další zdroj mění svou rentgenovou jasnost jak se dá čekat u binární hvězdné soustavy, a naznačuje tak, že systém je malý ale masivní a poskytuje podporu modelu, kde je černá díra obklopena prstencem jako kobliha. Zobrazená oblast zabírá napříč asi 5000 světelných let.

Štítky: Rentgenové paprsky, Černé díry, Circinus Galaxy