Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. srpen 2001

Jak je velká planetka 2001 KX76

Uznání: ESA, ESO, Astrovirtel, Gerhard Hahn (German Aerospace Center, DLR)

Na nedávném kompozitním snímku z 2.2m dalekohledu Evropské jižní observatoře v La Silla v Chile je nahoře zakroužkovaná nově objevená planetka 2001 KX76. Přestože se 2001 KX76 jeví jako světelná tečka v nevýznamném hvězdném poli, tak její dráha byla přesně proměřena Astrovirtelem, což je nově nasazený "virtuální dalekohled" schopný vydolovat dosud nerozpoznané snímky 2001 KX76 z mnoha let archivních dat. Výsledky ukazují, že je tato planetka velice daleko a že se její dráha nachází v oblasti Kuiperova pásu až za Plutem a Charonem. Při této vzdálenosti a při předpokládané rozumná odrazivosti povrchu by 2001 KX76 měla mít průměr 1200 kilometrů, možná i více, takže je větší než největší asteroid z hlavního pásu Ceres. Ilustrace na dolním panelu graficky porovnává odhady velikosti Pluta, Charona a největších dosud známých objektů z Kuiperova pásu a vyplývá z ní, že nově nalezená planetka je co do průměru druhá hned za Plutem. Toto srovnání spolu s dalšími údaji ukazuje, že Pluto a Charon jsou v těsném příbuzenském vztahu s tělesy Kuiperova pásu jako je 2001 KX76.

Štítky: Pluto, Charon, Kuiper belt, 2001KX76