Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2001

Železné Slunce

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Snímek Slunce nahoře byl zaznamenám v ultrafialovém světle emitovaném jedenáctinásobně ionizovaným železem při teplotách přes 2 milióny stupňů Farenheita v den rovnodennosti 22. září. Snímek pořídila kamera EIT na palubě družice SOHO, což je vesmírná observatoř, která trvale pozoruje Slunce. Jedenáctinásobně ionizované železo je atomizované železo s jedenácti odtrženými elektrony. Elektrony jsou održené zuřivými srážkami s jinými atomy a elektrony, k nimž dochází při extrémních teplotách ve sluneční koroně. Jelikož elektrony mají negativní náboj, tak výsledný ionizovaný atom má vysoký pozitivní náboj. Astronomická "zkratka" pro jedenácti násobně ionizované železo se píše jako "Fe XII", chemická značka železa následovaná římskou číslicí 12 (Fe I je neutrální železo).

Štítky: Slunce, Ultrafialový, Ionize, Ion, Iron