Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2002

Saturn a Vesta v Býkovi

Uznání a copyright: Joe Orman

V minulém listopadu při pozorování oblohy v souhvězdí Býka (Taurus), astrofotograf Joe Orman naaranžoval tuto časovou expozici včetně nádherných hvězdokup Hyád a Plejád v zorném poli svého teleobjektivu. Vzdálenost 400 světelných let pro těsně provázané Plejády a 150 světelných let pro Hyády ve tvaru písmene V klade tyto hvězdokupy do galaktického okolí Slunce. Vzhled Hyád zvýrazňuje jasný, žlutý, 60 světelných let vzdálený Aldebaran, který ale ve skutečnosti není členem kupy, je ale nejjasnější hvězdou Býka. Nad Aldebaranem je žlutější a dokonce ještě jasnější Saturn, který je vidět ve vzdálenosti asi 1.2 světelné hodiny od naší dobré planety. A nakonec nejméně hmotná Vesta, jedna ze slabých skvrnek pod Aldebaranem, planetka z hlavního pásu, zhruba 13 světelných minut daleko. Vesta se nadále pohybuje v Býku a vytrvale se přibližuje k těsnému setkání nebo konjunkci se Saturnem 19.března. Potřebujete program pro sledování hráčů? Klikněte na snímek a dostanete verzi s popiskami.

Štítky: Saturn, Plejády, Hyády, Vesta, Taurus, Light travel time