Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2002

Vyberte si galaxii, kteroukoliv galaxii

Uznání: Horní panel: R. Windhorst, S. Driver (ASU), W. Keel (Univ. Alabama),
Dolní panel: J. Colbert, M. Rich, M. Malkan (UCLA), J. Frogel, S. Salim (Ohio State)

Vyberte si galaxii, kteroukoliv galaxii. Na horním panelu si můžete na hloubkovém snímku z dalekohledu Hubble Space Telescope vybrat z myriád vzdálených galaxií na malém kousku vesmíru v souhvězdí Herkula (Hercules). Pokud jste si vybrali zborcenou načervenalou galaxie označenou žlutým rámečkem, tak jste si vybrali tu, kterou tým infračervených astronomů nedávno umístil do vzdálenosti 9 miliard světelných let. Tato galaxie klasifikovaná jako ERO (Extremely Red Object - Extrémně červený objekt) pochází z doby, kdy měl Vesmír jen třetinu svého současného stáří. Na dolním panelu se prezentuje vzhled této galaxie v sérii negativních snímků ve filtrech sahajících od viditelných do infračervených vlnových délek (zleva doprava). Srovnání jasnosti galaxie v infračerveném a viditelném světle vnuká myšlenku, že za extrémně červenou barvu je zodpovědné světlo z aktivit intenzivního tvoření hvězd, zčervenalé mračny prachu v samotné galaxii. Astronomové odhadují, že tyto galaxie mají asi 100 miliard hvězd, ale ve skutečnosti mohou být velmi vzdálenými zrcadly, analogem naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy ve svých formativních letech.

Štítky: Galaxie, Mléčná dráha, Infračervený, Deep field, Extremely red object