Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2002

Kosmické dutiny v Abell 2597

Uznání: B. McNamara (Ohio U. at Athens) et al., CXC, NASA

Kupa Abell 2597, typická pro velké galaktické kupy miliardy světelných let daleko, se vyznačuje stovkami galaxií ponořených v mračnu plynu o mnoha miliónech stupňů, který rentgenově září. Tento rentgenový snímek z observatoře Chandra ukazuje horký plyn v centrálních oblastech této kupy a také v rentgenové záři odhaluje dvě velké dutiny; jedna vpravo dole od středu, druhá vlevo nahoře. Díry (dutiny) v Abell 2597 mají napříč asi 60 000 světelných let, a tak pokud by šlo o zuby, tak raději nekomentovat. Předpokládá se o nich, že jsou to zbytky po 100 miliónů let starém výbuchu superhmotné černé díry v jádře kupy. Ale slabé duchovité dutiny nejsou docela prázdné, to by už dávno zkolabovaly. Místo toho jsou pravděpodobně vyplněny ještě více horkým plynem, vysokoenergetickými částicemi a magnetickými poli, a pohybují se pryč od středu kupy podobně jako stoupají bublinky v šampaňském. V průběhu života galaktické kupy mohou takové výbuchy nastávat zase a zase a tak vytvářet sérii dutin, které přenášejí magnetická pole ze středu kupy. A rádiová pozorování opravdu naznačují, že ve středu Abell 2597 od té doby nastala další exploze.

Štítky: Rentgenový, Kupa galaxií, Abell 2597