Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. leden 2002

Kvantová gravitace údajně detekována na Zemi

Uznání ilustrace: Mark Bowick (U. Syracuse) et al., NPAC

Přichází gravitace po kouscích? Teorie známá jako kvantová mechanika nám vysvětluje, jak vesmír funguje v nejmenších měřítcích, zatímco Einsteinova obecná teorie relativity nám vysvětluje, jak gravitace a vesmír fungují v největších měřítcích. Doposud nebyla žádná dokončená teorie schopna zvládnout obě. Možný pokrok naznačující, že gravitace je ve skutečnosti kvantovým polem, přišel nedávno z Francie s tvrzením, že samotné gravitační pole Země bylo pozorováno jako kvantované. V experimentu Valery Nesvizhevského a jeho kolegů z Laue-Langevin Institute se opatrně upuštěné neutrony zdály vyskytovat jen v diskrétních výškách. Vědci ve světě budou očekávat, zda budou takové experimenty nezávisle potvrzeny. Na obrázku nahoře je ve falešných barvách povrch, který by mohl vzniknout evolucí jednorozměrné struny. Mnoho fyziků pracuje na vytvoření opravdové kvantové teorie gravitace prostřednictvím popisu fundamentálních částic jako maličkých strun.

Štítky: Qunatum mechanics, Gravity, String theory