Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2002

Kometa Ikeya Zhang

Uznání a copyright: Andrew Cooper

Kometa Ikeya-Zhang zarámovaná hvězdami ze souhvězdí Velryby (Cetus) nyní míří na obloze planety Země na sever. Kometa byla objevena večer 1.února jako slabý teleskopický objekt poblíž západního horizontu nezávisle Kaoru Ikeya z prefektury Shizuoka v Japonsku, Daqing Zhang z provincie Henan v Číně a později pozorovatelem Paulo Raymundo ze Salvadoru v Brazílii. Očekává se, že se Ikeya-Zhang výrazně zjasní a v březnu a dubnu by se mohla stát viditelnou i neozbrojeným okem. Tento obrázek pořízený 9.února na večerní obloze nedaleko Tucsonu, Arizona, USA pokrývá pole o něco větší než je šířka měsíčního úplňku a ukazuje kondenzovanou kometární komu a úzký, vyvíjející se ohon. Ikeya-Zhang by se měla projít největším přiblížení ke Slunci (perihéliem) 18.března ve zhruba v poloviční vzdálenosti mezi oběžnými drahami Merkura a Venuše. Předběžné výpočty dráhy této komety ukazují, že Ikeya-Zhang je zřejmě periodickou kometou, která se do vnitřní Sluneční soustavy navrací asi každých 500 let. Už se i spekuluje, že by Ikeya-Zhang mohla být přímo historickou jasnou kometou viděnou v roce 1532.

Štítky: Kometa, Ikeya-zhang, C/2002c1