Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. únor 2002

Podivuhodnosti hvězdokupy NGC 6397

Uznání: Francesco Ferraro (Bologna Observatory), ESA, NASA

Jedna z těchto hvězd bliká. Tato hvězda je členem kulové hvězdokupy NGC 6397 a stojí za pozornost nejenom protože bliká, ale také protože bliká tak rychle a protože je její doprovodná složka tak atypická. Spekuluje se, že může jít o neutronovou hvězdu, roztočenou na rychlost 274 otáček za sekundu nadmutou červenou hvězdou, kterou obíhá. Gravitačně odsávaná hmota z rozfouklé hvězdy pravděpodobně milisekundový pulsar nejprve obíhá, a když dopadne na jeho povrch, tak zrychluje jeho rotaci. Tento podivný systém by mohl být výsledkem těsné kolize poblíž hustého středu kulové hvězdokupy, když neutronová hvězda zachytila normální hvězdu. Předpokládá se, že jiné kolize poblíž středu NGC 6397 mohly vytvořit další podivuhodnosti - modré toulavé hvězdy. Snímek barevné kulové hvězdokupy nahoře pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Millisecond pulsar