Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2000

Prachové a iontové ohony komety Hale Bopp

Uznání a copyright: John Gleason (Celestial Images)

Skutečná jasnost komety Hale-Bopp v roce 1997 přesáhla všechny komety od roku 1811. Jelikož ovšem dosáhla maxima na opačné straně zemské dráhy, tak se jevila pouze jasnější než všechny komety za dvě desetiletí. Nahoře jsou viditelné dva ohony náležející kometě Hale-Bopp. Modrý iontový ohon se skládá z ionizovaných plynných molekul, z nichž při znovuzachycení elektronů zvláště modře září oxid uhelnatý. Tento ohon tvoří částice z rychlého slunečního větru, jenž interakuje s plynem z hlavy komety. Modrý iontový ohon míří přesně pryč od Slunce. Bílý prachový ohon tvoří kousky štěrku z kometárního jádra jež jsou odtlačovány od Slunce tlakem slunečního záření. Tyto ohony míří téměř přesně pryč od Slunce. Fotografie nahoře byla pořízena v březnu 1997.

Štítky: Kometa, Hale-Bopp, Tails