Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. květen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. květen 2002

Podrobný snímek mlhoviny Kužel

Uznání: ACS Science & Engineering Team, NASA

Hvězdné kolébky, kde rodivá mračna plynu a prachu bičují energetické větry z nově zrozených hvězd, oplývají kužely, pilíři a vznešenými tekoucími útvary. Dobře známým příkladem v jasné galaktické hvězdotvorné oblasti NGC 2264 je mlhovina Kužel. Na tomto podrobném záběru ji svou nejnovější kamerou zachytil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope. Asi 2500 světelných let vzdálená mlhovina Kužel v Jednorožci (Monoceros) je dlouhá asi 7 světelných let. Zde vyobrazená oblast, která obklopuje hlavu komolého kuželu, má napříč asi 2,5 světelného roku. V našem galaktickém krčku je tato vzdálenost něco přes přes polovinu vzdálenosti od Slunce ke svému nejbližšímu hvězdnému sousedovi, Alfa Centauri. Zdrojem větru, který tváří mlhovinu Kužel, je pravděpodobně hmotná hvězda NGC 2264 IRS, kterou v roce 1997 pozorovala Hubbleova infračervená kamera a leží nahoře už mimo obrázek. Červený závoj mlhoviny Kužel vytváří zářící vodík.

Štítky: Star-formation, Hubblův kosmický dalekohled, NGC 2264, Cone Nebula