Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červen 2002

Lunární modul u Taurus Littrow

Uznání: Daniel D. Durda (SwRI), Space Imagery Center, LPL, Apollo 17

Může kosmický dalekohled Hubble Space Telescope pořídit snímek, který by na Měsíci ukázal lunární modul Apolla? Hubble dokáže se svým zrcadlem o průměru 2.4 metru ve vzdálenosti Měsíce, což je asi 400 000 kilometrů, rozlišit nejmenší útvar asi 80 metrů napříč. A tak z nízké oběžné dráhy Země dokonce ani ostré Hubbleovo vidění nedokáže zobrazit přistávací stupně lunárních modulů Apollo, které zůstaly v místech přistání a mají jen několik metrů. Mohl by ovšem kosmický dalekohled o desetinásobné velikosti než je Hubble, nebo mnohem menší dalekohledy na lunární nízké oběžné dráze. A opravdu, tento snímek dokázal rozlišit lunární modul Apolla 17 Challenger a jeho stín na dně údolí Taurus-Littrow v měsíčním Mare Serenitatis. Snímek pokrývá oblast širokou asi 1.1 km a byl pořízen v roce 1972 z velitelské sekce Apolla 17 America, která obíhala asi 100 km nad povrchem Měsíce. Všichni, kdo se chtějí cítit jako astronauté, mohou zkoumat orbitální pohledy na toto a dalších 5 lunárních přistávacích míst Apolla za pomoci webu, který vytvořil Dan Durda z Southwest Research Institute.

Štítky: Měsíc, Lunární modul, Apollo 17, Hubblův kosmický dalekohled