Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2002

Asteroid 2002 NY40

Uznání: K. Zwintz (Univ. Viena), H. Tirado and A. Gomez (CTIO, NOAO)

Asteroid 2002 NY40 proletí kolem planety Země časně ráno 18. srpna světového času (t.j. 17.srpna pozdě večer východoamerického letního času). Vzhledem k tomu, že se přiblíží na vzdálenost asi 530 000 kilometrů neboli 1.3 násobek vzdálenosti Země - Měsíc, tak 2002 NY40 nebude v žádném případě dostatečně blízko na to, aby představoval jakékoliv nebezpečí srážky. Bude ale dosti blízko na to, aby zkušení pozorovatelé uviděli toto 800 metrů velké kosmické skalisko malým dalekohledem nebo triedrem, když bude rychle prolétat severní oblohou kolem jasné hvězdy Vegy. Bude také dostatečně blízko na kontakt radarem a tak lovci asteroidů za pomoci velkého radioteleskopu v Arecibo na Puerto Rico očekávají, že se jim podaří určit třírozměrné obrysy 2002 NY40. Podobné zkoumání jiných blízkozemních asteroidů odhalilo překvapivé tvary. Na této pětiminutové expozici zaznamenané 14. srpna na Meziamerické observatoři na Cerro Tololo je samotný 2002 NY40 vidět jako dlouhá čárka, jak se pohyboval vzhledem k pozadí slabých hvězd v souhvězdí Vodnáře ( Aquarius).

Štítky: Asteroid, 2002 ny40, Near earth asteroid