Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. srpen 2002

Duhová Perseida

Uznání a copyright: Dirk Obudzinski

I když meteory opravdu mají barvy, tak barvy vždycky nejsou vidět pouhým okem. A tak tuto jakoby duhovou stopu meteoru, který přeletěl ranní oblohou 13. srpna nad městem Sedona v Arizoně v USA, zaznamenal vysoce citlivý barevný film. Tento kousek prachu z ohonu komety Swift-Tuttle, část každoročního meteorického roje Perseid, vstoupil do zemské atmosféry rychlostí přes 200 000 kilometrů za hodinu. Jak se třením o atmosféru prachové zrno odpařovalo, tak se ionizovaly atomy podél jeho cesty a stopa krátce zazářila. O počáteční zelené barvě se předpokládá, že je to zářící kyslík v atmosféře ve výškách nad 100 kilometrů, zatímco atomy sodíku a jiných složek samotného kometárního prachového zrna přispívají k oranžovým odstínům.

Štítky: Meteor, Meteorický roj Perseid