Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2002

Jupiter, měsíce a včely

Uznání a copyright: Russell Croman

Když 4. září před východem Slunce vyšel Jupiter a starý srpek Měsíce, tak se setkali ve slabém souhvězdím Raka (Cancer). Tento pohled na jejich setkání, když jasný Měsíc zrovna příhodně zeslabily mraky, zaznamenal astrofotograf Russell Croman při pozorování z úbočí kopce nedaleko Austinu v Texasu na planetě Zemi. Noční stranu Měsíce osvětluje zemský svit a při bližší prohlídce je patrné, jak je jasný Jupiter dole vpravo těsně obklopen svými vlastními velkými Galileovskými měsíci. Hned vedle Jupitera, zrovna pod mračny, se nachází volný roj hvězd. Hvězdy jsou jasnějšími členy nedaleké kupy M44, populárně známé jako Jesličky, v anglické verzi Včelí úl. Cromanův pozoruhodný digitální snímek byl zpracován jen natolik, aby se zlepšila viditelnost oblasti zemského svitu a jupiterových měsíců.

Štítky: Měsíc, Jupiter, Zemský svit, Gallilean moons, Beehive cluster, M44

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.