Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 2002

Planetka Annefrank

Uznání: STARDUST Team, JPL, NASA

Počátkem tohoto měsíce proletěla meziplanetární sonda NASA STARDUST na své cestě ke kometě Wild 2, kam dorazí v lednu 2004, kolem planetky 5535 Annefrank. Planetka Annefrank je pojmenovaná podle oběti holocaustu, která si vedla slavný deník. Je členem hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Snímek nahoře pořídila automatická sonda zrovna před nejtěsnějším přiblížením ze vzdálenosti asi 3300 km. Přestože pořízené snímky nebyly k rozlišení povrchu asteroidu dost podrobné, tak zaznamenaly velikost, odrazivost i celkový tvar. Při rozměru 6 kilometrů se planetka Annefrank ukázala být větší a tmavší, než se čekalo.

Štítky: Stardust, Asteroid, Annefrank

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.