Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. prosinec 2002

Sopka Culann Patera na Io

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA

Čím jsou způsobeny neobvyklé barvy kolem sopek na Io? Nejvnitřnější jupiterův velký měsíc Io je známý jako nejbouřlivější těleso ve Sluneční soustavě. Io o přibližné velikosti zemského Měsíce prochází téměř trvalými sopečnými erupcemi z nitra zahřívaného gravitačními slapy od Jupitera a dalších jupiterových velkých měsíců. Automatická sonda Galileo, která nyní obíhá kolem Jupitera sledovala v několika posledních letech aktivní sopku Culann Patera. Snímky nahoře ukazují, že sopka vytváří nejenom červeně a černě zbarvené toky lávy, ale také žluté sírové skvrny z kouřových vleček po explozích. Zelené barvy mohou vznikat působením těchto procesů na tentýž terén. Bílé skvrny mohou být z části způsobeny sněhem z oxidu siřičitého. Jelikož sonda Galileo splnila cíle svojí mise a má už jen málo paliva k manévrování, tak NASA plánuje v roce 2003 dopad sondy na Jupiter.

Štítky: ISS, P1 Truss

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích