Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. leden 2003

Mlhovina Koňská hlava v Orionu

Uznání a copyright: Loke Kun Tan (StarryScapes)

Mlhovina Koňská hlava je jednou z nejslavnějších mlhovin na obloze. Na fotografii nahoře je vidět od středu doprava nahoru jako tmavý vroubek na červené emisní mlhovině. Jasná hvězda nalevo pochází z pásu dobře známého souhvězdí Oriona. Koňská hlava je tmavá, protože je ve skutečnosti mrakem neprůhledného prachu, který leží před jasnou červenou emisní mlhovinou. Stejně jako u mračen v zemské atmosféře, tak se i u kosmických mračen předpokládá, že získaly svůj tvar náhodou. Vnitřní pohyby v mračnu změní po mnoha tisících let jeho vzhled. Červenou barvu emisní mlhoviny způsobuje rekombinace elektronů s protony za vzniku atomů vodíku. Na obrázku jsou také vidět modré reflekční mlhoviny, které odrážejí především modré světlo blízkých hvězd.

Štítky: Orion, Koňská hlava