Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2003

Pauliho vylučovací princip: Proč se nezhroutíte

Uznání a copyright: Andrew Truscott & Randall Hulet (Rice U.)

Proč se hmota prostě neshlukne? Stejný princip, který chrání před zhroucením neutronové hvězdy a bílé trpaslíky také chrání před implozí lidi a činí normální hmotu většinou prázným prostorem. Příčinou je Pauliho vylučovací princip. Princip praví, že identické fermiony, tedy jeden druh fundamentálních částic, nemohou být na stejném místě ve stejnou dobu a se stejnou orientací. Bosony, tedy jiný druh hmoty, tuto vlastnost nemají jak lze demonstrovat nedávným vytvořením Bose-Einsteiných kondenzátů. Pauliho vylučovací princip byl nedávno demonstrován i graficky a to na snímku nahoře se dvěma mračny dvou izotopů lithia: levé mračno se skládá z bosonů, zatímco pravé mračno je tvořeno fermiony. Při poklesu teploty se bosony shlukují k sobě, zatímco fermiony si lépe udržují svoje vzdálenosti. Příčina, proč platí Pauliho vylučovací princip a fyzikální limity tohoto principu zůstávají neznámé.

Štítky: Fermions, Bosons, Exclusion

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích