Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2003

Pauliho vylučovací princip: Proč se nezhroutíte

Uznání a copyright: Andrew Truscott & Randall Hulet (Rice U.)

Proč se hmota prostě neshlukne? Stejný princip, který chrání před zhroucením neutronové hvězdy a bílé trpaslíky také chrání před implozí lidi a činí normální hmotu většinou prázným prostorem. Příčinou je Pauliho vylučovací princip. Princip praví, že identické fermiony, tedy jeden druh fundamentálních částic, nemohou být na stejném místě ve stejnou dobu a se stejnou orientací. Bosony, tedy jiný druh hmoty, tuto vlastnost nemají jak lze demonstrovat nedávným vytvořením Bose-Einsteiných kondenzátů. Pauliho vylučovací princip byl nedávno demonstrován i graficky a to na snímku nahoře se dvěma mračny dvou izotopů lithia: levé mračno se skládá z bosonů, zatímco pravé mračno je tvořeno fermiony. Při poklesu teploty se bosony shlukují k sobě, zatímco fermiony si lépe udržují svoje vzdálenosti. Příčina, proč platí Pauliho vylučovací princip a fyzikální limity tohoto principu zůstávají neznámé.

Štítky: Fermions, Bosons, Exclusion

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.