Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. únor 2003

Studený vítr z mlhoviny Bumerang

Uznání: R. Sahai and J. Trauger (JPL), NASA/ESA

Z centrální hvězdy mlhoviny Bumerang čiší studený vítr. Mlhovina, která je zde vidět na podrobném snímku ve falešných barvách pořízeném kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope v roce 1998, se nachází 5000 světelných let daleko v impozantním jižním souhvězdí Kentaura. Zdá se, že symetrický mrak vytvořil vítr plynu a prachu o vysoké rychlosti, který vanul ze stárnoucí hvězdy rychlostmi skoro 600 000 kilometrů za hodinu. Touto rychlou expanzí se molekuly ochladily na mlhovinný plyn o teplotě asi jeden stupeň nad absolutní nulou - dokonce ještě chladnější než je záření kosmického pozadí - a to z něj činí nejchladnější oblast pozorovanou ve vzdáleném Vesmíru. Mrazivá mlhovina Bumerang, která svítí světlem z centrální hvězdy odraženým od prachu, představuje pro astronomy jedinečný objekt. Astronomové věří, že jde o hvězdnou soustavu, která se vyvíjí do fáze planetární mlhoviny.

Štítky: Teplota, Planetární mlhovina