Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. březen 2003

Pomalá exploze

Uznání: Y. Grosdidier (U. Montreal) et al., WFPC2, HST, NASA

Proč by gama vzplanutí sláblo tak pomalu? Toto chování, které se podařilo zaznamenat v minulém říjnu, se považuje za nové vodítko za příčinami gama vzplanutí, nejmocnější známé exploze ve vesmíru. Vzplanutí, které poprvé detekovala družice HETE a později je sledovala celá řada pozemských dalekohledů, vykázalo ve viditelném světle neobvykle pomalý a bouřlivý útlum. Mezi spekulace o příčině neobvyklé světelné křivky patří rázová vlna, která naráží do větrného okolí vzplanutí, kdy se rázová vlna energeticky osvěžuje rychleji se šířícím rázem a neuniformitou v rychlého výtrysku. Na snímku nahoře je hmotná Wolf-Rayetova hvězda WR124, hvězda, která sama prochází pomalou explozí a vytváří velmi silný a prudký vítr. Mezi populární kanditáty na původce zdrojů gama vzplanutí (GRB) patří exploze hmotných hvězd možná podobných s Wolf-Rayetovými hvězdami ve formě supernov nebo hypernov.

Štítky: GRB, Wolf-Rayet Stars