Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červen 2000

Konečná mapa oblohy z BATSE GRB

Uznání: G. Fishman et al., BATSE, CGRO, NASA

Co způsobuje nejsilnější exploze ve vesmíru? Moduly BATSE, které letěly na gama observatoři Compton umožnily lépe nahlédnout do záhadných gama vzplanutí (gamma-ray burst - GRB) než kdykoliv předtím. Od roku 1991 do roku 2000 BATSE detekoval 2704 vzplanutí GRB, mnohem více než bylo doposud zaznamenáno. Nahoře je konečná mapa oblohy podle poloh vzplanutí GRB (a plynulosti) ukazující výskyt v nahodilých směrech na obloze - silný důkaz, že vzplanutí GRB pocházejí z celého vesmíru a ne jen z pásem naší Sluneční soustavy nebo Galaxie. Odpovědi každé úspěšné mise vytváří více otázek a tak astronomové pokračují v řešení hádanky, jaké objekty vytváří vzplanutí GRB a co se děje v počátečních stádiích exploze. Dědictví BATSE též představuje 1190 záznamů vzplanutí gama ze Slunce a také objev pozemských gama záblesků, neobvyklých výronů paprsků gama, které mají původ na samotné Zemi. Družice Compton byla nedávno navedena do Tichého oceánu aby se předešlo jejímu nekontrolovatelnému pádu.

Štítky: Gamma ray bursts, BATSE