Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. duben 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. duben 2003

Hvězdy z NGC 1705

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI / AURA), M. Tosi et al., ESA, NASA

NGC 1705 je na galaxii malá, má jenom nějakých 2000 světelných let a podobá se Magelanovým mračnům, satelitním galaxiiím naší vlastní Mléčné dráhy. Přestože je NGC 1705 v mnohem větší vzdálenosti 17 miliónů světelných let, tak lze na tomto krásném snímku vytvořeném z údajů pořízených v letech 1999 a 2000 dalekohledem Hubble Space Telescope stále snadno rozeznat hvězdy v ní. Je vidět, že většina mladých horkých, modrých hvězd v galaxii se soutřeďuje v centrální hvězdokupě a starší, chladnější červené hvězdy jsou rozprostřeny rovnoměrněji. V NGC 1705 by při možném stáří 13 miliard let mohly vznikat hvězdy během celého jejího života, zatímco světlo z nejnovějšího poryvu vznikajících hvězd dospělo na Zemi před pouhými 30 milióny let. Tato postupně se vyvíjející trpasličí nepravidelná galaxie postrádá organizované struktury jako jsou spirální ramena a pokládá se za blízkou obdobu prvních galaxií vzniklých v ranném Vesmíru.

Štítky: Star-formation, Trpasličí galaxie, Irregular galaxy, Ngc 1705