Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. srpen 2003

Thackerayho globule

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI/AURA),

Bohatá pole hvězd a zářící vodík dávají vynikat siluetám hustých neprůhledných mračen mezihvězdného plynu a prachu na tomto podrobném snímku IC 2944, oblasti vznikajících jasných hvězd v Kentaurovi 5900 světelných let daleko. Snímek pořídil dalekohled Hubble Space Telescope. Největší z těchto tmavých globulí, kterou poprvé spatřil v roce 1950 jihoafrický astronom A. D. Thackeray, je asi tvořena dvěma oddělenými, ale překrývajícími se mraky, širokými více jak jeden světelný rok. Kombinovaná mračna obsahují materiál ekvivalentní asi patnáctinásobku hmoty Slunce, ale otázkou je, zda nakonec zkolabují a vytvoří masivní hvězdy. Ostré snímky z Hubblea spolu s dalšími údaji ukazují, že Thackerayho globule jsou potrhané a zčeřené intenzivním ultrafialovým zářením z mladých horkých hvězd, které již dodávají energii a zahřívají jasnou emisní mlhovinu. O těchto a podobných tmavých globulích je známo, že bývají spojeny s dalšími hvězdotvornými oblastmi a nakonec mohou být svým nepřátelským prostředím rozptýleny jako kosmické hrudky másla na horké pánvi.

Štítky: Star-formation, Globules