Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. srpen 2003

Sedimentární Mars

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Snímkování s vysokým rozlišení oblasti v Schiaparelli Basin na Marsu 3. června kamerou družice MGS Mars Orbiter poskytlo tento úžasný příklad vrstevnaté formace uvnitř starého impaktního kráteru. Takové struktury by na planetě Zemi byly k vidění v sedimentárních horninách, kde se materiál ukládal na spodku starých jezer nebo oceánů a poté zvětral a odhalil vrstvy. Za pomoci Slunce svítícího zleva se ukazuje, že se centrální vrstva nachází nad ostatními uvnitř kráteru širokého 2.3 kilometru. Ve vzdálené minulosti Marsu mohl být kráter zaplněný vodou, možná spočíval na spodku jezera vyplňujícího Schiaparelliho impaktní bazén. Možná ale mohly takové vrstvy vznikat při usazování materiálu z větrné marťanské atmosféry. Zatímco družice pokračuje v průzkumu marťanského povrchu z oběžné dráhy, tak se počátkem příštího roku pokusí sondy NASA Spirit a Opportunity na Marsu přistát a více prozkoumat vzrušující historii vody na Rudé planetě.

Štítky: Mars, Kráter, Sedimentary rock, Schiaparelli basin