Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. srpen 2003

Mapa temné hmoty

Uznání: J.-P. Kneib (Observatoire Midi-Pyrenees, Caltech) et al., ESA, NASA

Celková hmotnost obří galaktické kupy CL0025+1654, vzdálené asi 4.5 miliardy světelných let, tvoří kosmickou gravitační čočku, která ohýbá světlo, tak jak předpověděla Einsteinova teorie gravitace a vytváří detekovatelné obrazy dokonce ještě vzdálenějších galaxií v pozadí. Úhrnná hmotnost kupy je pochopitelně sumou samotných galaxií, které jsou vidět jako obyčejná zářící hmota, a neviditelné temné hmoty kupy, jejíž podstata ale zůstává neznámá. Analýzou distribuce zářivé hmoty a vlastností zobrazení gravitační čočkou, které závisí na úhrnné hmotnosti kupy, ale badatelé rozřešili problém jak sledovat rozložení tmavé hmoty. Jejich výsledná mapa ukazuje jinak neviditelný vesmír v modré barvě a polohy kup galaxií ve žluté barvě. Práce se zakládá na rozsáhlých pozorováních kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope a ukazuje, že tmavá hmota není v kupách rozložena rovnoměrně, ale těsně sleduje výskyt zářivé hmoty.

Štítky: Temní hmota, Kupa galaxií, Gravitační čočky, Cl0024+164