Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2003

Galileiho Europa

Uznání: Galileo Project, Univ. Arizona, JPL, NASA

Putování kosmická sondy NASA Galileo, která byla vypuštěna v roce 1989 a od sklonku roku 1995 obíhá v jupiterově systému, brzy skončí. Sonda byla navedena k pádu přímo na Jupiter tuto neděli 21. září při rychlosti asi 30 mil za sekundu. Její součásti se ve vnější atmosféře plynného obra odpaří. Přestože dlouhá výzkumná pouť sondy Galilei přinesla úžasný vědecký odkaz, tak konečná zkáza sondy se váže k možná nejvíce vzrušujícímu objevu, k silnému důkazu kapalného oceánu pod zmrzlým povrchem jupiterova měsíce Europa. Galileo už nyní téměř spotřeboval palivo pro manévrování, takže záměrná srážka s Jupiterem předejde nezamýšlené budoucí srážce s Europou a následné možné kontaminaci tohoto jupiterova měsíce pozemskými mikroby, které byly dost odolné, aby přežily v meziplanetárním prostoru. K vyobrazení popraskaného ledového povrchu Europy byly použity barevné obrazové údaje z Galilea pořízené v letech 1995 až 1998. Vložený snímek ukazuje tmavě červené, rozervané oblasti Thera a Thrace.

Štítky: Kosmická loď, Jupiter, Galileo, Europa