Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. září 2003

Tři Saturny

Uznání: E. Karkoschka (Univ. Arizona), NASA

Tyto tři obrázky Saturna pořídil 7. března tohoto roku kosmický dalekohled Hubble Space Telescope, zrovna když jižní polokoule nejnádhernější planety ve Sluneční soustavě dosáhla vůči Zemi svého maximálního sklonu 27 stupňů. Snímky použité ke konstrukci obrázků ve falešných barvách vznikly kombinací filtrů pokrývajících elektromagnetické spektrum od ultrafialových vlnových délek (nahoře) přes viditelné (střed) až po infračervené (dole) a tak zvýrazňují různé charakteristiky atmosférických pásů a prstenců Saturna. Plynný obr Saturn, dobře známý pro svoji jasnou soustavu prstenců a velký, záhadný měsíc Titan, je také planetou s dynamickou atmosférou a větry s vysokými rychlostmi. V roce 1980 sonda Voyager změřila rovníkový vítr o rychlosti přes 1000 mil za hodinu (1600km/h). Byly také zpozorovány bouřkové systémy co do velikosti srovnatelné se samotnou planetou Země jak vyvěrají ze Saturnových vrcholku mraků.

Štítky: Saturn, Infračervený, Ultrafialový, Visible