Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. říjen 2003

Pekuliární galaxie Arp 295

Uznání: Arne Henden (US Naval Observatory, Flagstaff)
Image Processed by Al Kelly

Skoro 250 000 světelných let se rozpíná skvostný most plynu a hvězd a spojuje tento slavný pár pekuliárních galaxií katalogizovaný jako Arp 295. Kosmický most mezi galaxiemi a dlouhý ohon vyčnívající dole vpravo od středu obrázku jsou silnými důkazy, že tyto dva nesmírné hvězdné systémy v minulosti prošly v blízkosti jeden druhého vzájemnou gravitací vyvolaly silné slapy a ty potom vytvořily pro oči tak přitažlivé vlečky hvězdného materiálu. I když k takovým interakcím dochází po miliardách let, tak opakované blízké průchody by měly nakonec vyústit do splynutí tohoto páru galaxií do jediné větší hvězdné galaxie. Přestože se tento scénář zdá opravdu podivný (pekuliární), tak se přesto předpokládá, že jsou galaktická splynutí běžná a Arp 295 představuje ranný stupeň tohoto nevyhnutelného procesu. Dvojice Arp 295 je největší volné uskupení galaxií vzdálené asi 270 miliónů světelných let v souhvězdí Vodnáře (Aquarius). Hloubkový barevný snímek této oblasti pořídil v září 1 m dalekohled amerického námořnictva USNO u Flagstaffu v Arizoně.

Štítky: Galaxie, Interacting galaxies, Merger, Peculiar, Tidal tail