Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. říjen 2003

Polární záře nad Koloradem

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Včera 29. října kolem 06:30 světového času se mračno vysokoenergetických částic ze Slunce dostalo do kolize s magnetosférou planety Země a vyvolalo tak výrazné polární záře. Očekávaná kolize následovala intenzivní sluneční vzplanutí a výtrysk koronální hmoty zaznamenané 28. října a tak hodně nedočkavých pozorovatelů oblohy bylo odměněno krásnou světelnou podívanou. I když se polární záře normálně na obloze jihu Spojených Států nevyskytují, tak tentokrát byly v časných ranních hodinách hlášeny z míst v Missouri, Texasu, Novém Mexiku a v Kalifornii. Bouřlivého vesmírného počasí si včera časně ráno poblíž města Yampa v Koloradu také užíval astronom Jimmy Westlake. Udělal na něj dojem tento barevný úkaz severní záře vytvářené excitovanými atomy kyslíku a dusíku, na které působí ve výškách nad 100 kilometrů vysokoenergetické elektrony. Přes extrémě vysokou záři prosvítají jasnější hvězdy a mnohem nižší mraky a vzdálený obzor je vidět jako silueta.

Štítky: Polární záře, Cme, Sluneční vzplanutí, Colorado