Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. listopad 2003

Fobos nad Marsem

Uznání: Viking Project, JPL NASA

Asi 4800 kilometrů nad marťanským povrchem prostorem uhání maličký měsíček Fobos (od středu vlevo dole) zobrazený v roce 1977 družicí Viking 2 Orbiter proti propadlině velké štítové sopky. Tento snímek vznikl z družice při pohledu dolů, asi 12800 kilometrů nad sopkou Ascraeus Mons. Samotný Fobos je pod družicí asi 8000 kilometrů. Sever je nahoře a scénu ozařuje Slunce z jihu (černé tečky jsou referenční body). Pro představu měřítka: Ascraeus Mons má v základně asi 320 kilometrů, zatímco Fobos o velikosti asteroidu má průměr asi 24 km. Na tomto skvělém snímku měsíce s planetou jsou vidět na vrcholku Ascraeus Mons vulkanické kaldery (krátery), ale na sluncem osvětlené straně Fobosu lze impaktní krátery vidět také!

Štítky: Mars, Sopka, Phobos, Viking, Martian moon