Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. listopad 2003

Nejvzdálenější rentgenový výtrysk

Uznání: A. Siemiginowska (CfA) et al., CXC, NASA
Illustration by M.Weiss (CXC)

Vložený rentgenový snímek ve falešných barvách vlevo nahoře ukazuje emisi z kosmického výtrysku vysokoenergetických částic dlouhého 100 000 světelných let, který vychází z kvasaru GB1508+5714. Při odhadované vzdálenosti 12 miliard (12 000 000 000) světelných let se zdá, že jde o nejvzdálenější energetický výtrysk ve známém Vesmíru. Zdá se, že se astrofyzikální výtrysky mnoha velikostí utvářejí v řadě prostředí s významnou akrecí nebo s dovnitř padající hmotou, která se sama uspořádává do disku, od smršťujících se hvězdotvorných mračen až po superhmotné černé díry v jádrech aktivních galaxií. Podle této ilustrace se předpokládá, že akreční disk obklopuje superhmotnou černou díru a urychluje částice téměř na rychlost světla ve dvou výtryscích v pravých úhlech vůči samotnému disku. V případě tohoto kvasaru je výtrysk vůči nám odchýlený a je viditelný v rentgenovém záření, jelikož částice kolidují s nízkoenergetickými fotony záření kosmického pozadí. Srážky vybuzují fotony do vyšších rentgenových energií a některé z nich roztylují i do našeho směru.

Štítky: Rentgenový, Výtrysk, Černá díra, Kvasar