Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2003

Prvotní kvasar

Uznání kresby: Wolfram Freudling et al. (STECF), ESO, ESA, NASA

Jak vypadaly první kvasary? Nejbližší kvasary jsou nyní známé jako superhmotné černé díry ve středech galaxií. Plyn a prach, které padají do kvasarů jasně září a někdy přezařují celou domovskou galaxii. Kvasary které vznikly v prvních miliardách let vesmíru jsou záhadnější a navíc ani podstata plynu kolem nich není stále známá. Umělecká představa nahoře ukazuje, jak by mohl vypadat prvotní kvasar obklopený pásy plynu, prachu, hvězd a ranných hvězdokup. Exaktní pozorování tří vzdálených kvasarů nyní ukazují emise velice specifických barev železa. Tato pozorování dalekohledem Hubble Space Telescope, která podporují také nedávné výsledky sondy WMAP ukazují, že v prvních několika stech miliónech let vesmíru započal a skončil celý úplný životní cyklus hvězd ze kterého pochází toto železo.

Štítky: HST, Population III stars