Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 2003

Hloubkové pole Andromeda

Uznání: T. M. Brown (STScI) et al., ESA, NASA

Co se dá naučit díváním do hlubin vesmíru? V úsilí zjistit skutečný věk hvězd v halu sousední galaxie v Andromedě astronomové zírali na galaktického obra před dalekohled Hubble Space Telescope novou kamerou Advanced Camera for Surveys. Výsledná více jak třídenní expozice je vidět nahoře a je to nejdelší vůbec kdy pořízená expozice ve viditelném světle, i když je kratší než ta ve více vlnových délkách z Hubbleova hloubkového pole. Výsledný obrázek ozářil nejenom Andromedu (M31), ale také vzdálený vesmír. Ukázalo se, že hvězdy v halu Andromedy mají širší rozsah stáří než hvězdy v halu naší Mléčné dráhy, což nejspíše naznačuje na více setkání s malými sousedními galaxiemi. Nahoře je vlevo vidět jedna z kulových hvězdokup v Andromedě, zatímco ze vzdáleného vesmíru jsou jsou vidět doslova tisíce galaxií pozadí daleko za M31.

Štítky: M31, Deep field

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce