Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 2003

Hloubkové pole Andromeda

Uznání: T. M. Brown (STScI) et al., ESA, NASA

Co se dá naučit díváním do hlubin vesmíru? V úsilí zjistit skutečný věk hvězd v halu sousední galaxie v Andromedě astronomové zírali na galaktického obra před dalekohled Hubble Space Telescope novou kamerou Advanced Camera for Surveys. Výsledná více jak třídenní expozice je vidět nahoře a je to nejdelší vůbec kdy pořízená expozice ve viditelném světle, i když je kratší než ta ve více vlnových délkách z Hubbleova hloubkového pole. Výsledný obrázek ozářil nejenom Andromedu (M31), ale také vzdálený vesmír. Ukázalo se, že hvězdy v halu Andromedy mají širší rozsah stáří než hvězdy v halu naší Mléčné dráhy, což nejspíše naznačuje na více setkání s malými sousedními galaxiemi. Nahoře je vlevo vidět jedna z kulových hvězdokup v Andromedě, zatímco ze vzdáleného vesmíru jsou jsou vidět doslova tisíce galaxií pozadí daleko za M31.

Štítky: M31, Deep field