Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. září 2002

Hubbleovo hloukové pole

Uznání: R. Williams, The HDF Team (STScI), NASA

Jako kousky barevného cukroví zaplňují galaxie Hubbleův snímek hloubkového pole, jeden z nejvzdálenějších optických pohledů lidstva do Vesmíru. Některé z nejslabších velmi vzdálených galaxií mají jen 30. magnitudu (jsou asi 4 miliardkrát slabší, jak hvězdy viditelné pouhým okem) a představují Vesmír tak, jak vypadal v extrémně vzdálené minulosti, možná méně jak miliardu let po Velkém třesku. Aby mohli astronomové pořídit snímek Hloubkového pole, tak si vybrali na obloze skoro prázdnou oblast v souhvězdí Velké Medvědice (Ursa Major), po deset dnů namířili kosmický dalekohled Hubble Space Telescope na jediné místo a nastřádali a zkombinovali mnoho jednotlivých expozic. S každou další expozicí se objevovaly slabší objekty. Konečný výsledek se použil k výzkumu záhad vývoje galaxií a ranného Vesmíru.

Štítky: Galaxie, Hubblovo hloukové pole