Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2004

Místečko se sferulemi na Marsu

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, USGS, NASA

Některá místa na Marsu jsou plná záhadných malinkatých sferulí. Snímek nahoře, který pořídil na Marsu mikroskopický zobrazovač na palubě roveru Opportunity, jich ukazuje víc jak tucet. Snímek byl pořízen u skalistého výčnělku zvaného Stone Mountain (Kamenná hora) a má napříč asi 6 centimetrů. Typický průměr pro některou ze zobrazených sferulí je jen asi 4 milimetry, což je zhruba velikost malé borůvky. Sferule se jeví více šedé a tvrdší, než okolní hornina. O původu maličkých sferulí se nyní rozvíjí debata, zda jejich tvar pochází z pomalé akumulace ze sedimentů ve vodě, nebo z bleskově ztuhlé horniny vyvvržené při dopadu meteoritu nebo při vulkanické erupci. Pokud by se našly vrstevnaté sferule, tak by podpořily vodní původ. Mezitím se rover Opportunity programuje tak, aby mohl kopat do marťanského povrchu na Meridiani Planum a viděl co tam je.

Štítky: Mars, Opportunity rover, Spherules