Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2004

Kupa galaxií v raném vesmíru

Uznání: P.Rosati (ESO) et al.; X-Ray: CXC, NASA / Optical: ESO, VLT

Dlouho předtím, než středověcí alchymisté začali snít o transmutaci obyčejných kovů na zlato, hvězdné pece v této hmotné kupě galaxií katalogizované jako RDCS 1252.9-2927 - transformovaly lehké prvky na těžké. Na kompozitním snímku ve falešných barvách lze vidět v červených, žlutých a zelených barvách jednotlivé galaxie kupy na optických a blízkých infračervených vlnových délkách. Rentgenové údaje (fialové) odhalují horký plyn uvnitř kupy, obohacený těžkými prvky. Kupa galaxií, která přitahuje pozornost astronomů pracujících oběžnými rentgenovými dalekohledy Chandra a XMM-Newton a stejně tak i s Hubble Space Telescope a s pozemským VLT, leží skoro 9 miliard světelných let daleko ... a tak existuje v čase, kdy byl vesmír starý méně jak 5 miliard let. Změřená hmotnost více jak 200 triliónů Sluncí činí z této kupy galaxií nejhmotnější objekt vůbec kdy nalezený objekt v tak mladém vesmíru. Hojnost prvků v kupě souhlasí s představou, že nejtěžší prvky byly syntetizovány už brzy hmotnými hvězdami, ale současná teorie předpokládá, že tak hmotná kupa by měla být raném vesmíru vzácná.

Štítky: Rentgenové paprsky, Kupa galaxií, Kosmologie, Chemical evolution