Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2004

Henize 206: kosmické generace

Uznání: V. Gorjian(JPL) et al., JPL, Caltech, NASA

Při nahlížení do zaprášené mlhoviny v nedaleké galaxii Velký Magellanův oblak pořídily infračevené kamery na palubě Spitzerova kosmickém dalekohledu tento podrobný záběr hvězdné porodnice Henize 206, která je plná nově zrozených hvězd. Hvězdy se na infračerveném obrazu ve falešných barvách jeví jako bílé skvrnky mezi víry prachu a plynu. Nahoře jsou vidět výmluvné oblouky rozpínajících se trosek zbytků supernovy, závěrečné exploze hmotné hvězdy. Blízkost starodávné supernovy naznačuje, že vznikání nové generace hvězd nejspíše vyvolala rázová vlna ze samotné smrtící exploze, a to stlačováním plynu a prachu uvnitř Henize 206. Tak pokračuje kosmický cyklus smrti a zrodu hvězd. Ve vzdálenosti Velkého Magellanova oblaku, to je asi 163 000 světelných let, tento snímek pokrývá asi 1000 světelných let.

Štítky: Supernova, Star-formation, Lmc, Hen 206