Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červenec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červenec 2004

Cassini snímkuje hustotní vlny v Saturnových prstencích

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Čím jsou způsobeny vzory v Saturnových prstencích? Kosmická sonda Cassini, která právě vstoupila na na oběžnou dráhu kolem Saturna, začala posílat zpátky nádherné snímky rozlehlé soustavy Saturnových prstenců v dosud nevídaných podrobnostech. Fyzické příčiny mnoha nově rozlišených prstencových struktur nejsou vždy známy. Pro původ krásně geometrického typu prstencové struktury, která je vidět nahoře v Saturnově prstenci A, ovšem existuje hypotéza, že jde o spirální hustotní vlnu. Oběžné dráhy částic prstenců, které obíhají v trochu odlišných vzdálenostech, systematicky ruší malý měsíc a způsobuje tak skládání hustotních vln. Na obrázku vpravo je také vidět přehybová vlna, svislá vlna v částicích prstence, která je také způsobená gravitrací nedalekého měsíce. Tento podrobný snímek zabírá asi 220 kilometrů. Cassini bude příští čtyři roky pořizovat a odesílat snímky vzdáleného Saturna s prstenci a jeho neobvyklými měsíci.

Štítky: Saturn, Cassini, Density waves