Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2004

Jižní kříž hvězdami zbarvený

Uznání a copyright: Stefan Seip

Připevněte si kameru na stativ, nechejte otevřenou závěrku a snadno můžete pořídit obrázek stop hvězd, vznešených soustředných oblouků vytvořených hvězdami, jak se kolem své osy otáčí planeta Země. A když budete během expozice postupně měnit zaostření objektivu kamery, tak můžete získat obrázek jako je tento, kde nezaostřená část stop ukazuje barvu hvězd. V tomto případě bylo fotografovaným subjektem slavné souhvězdí noční oblohy Jižní kříž (Crux). Vrchol Jižního kříže, který je zde vidět nahoře poblíž středu tvoří hvězda Gacrux neboli gama Crucis, jasný červený obr ve vzdálenosti pouhých 88 světelných let. Vespod Jižního kříže je horká modrá hvězda Acrux vzdálená asi 320 světelných let. Acrux je ve skutečnosti podvojnou soustavou, je alfou kompaktního Jižního kříže a nachází se na spojnici mířící z hvězdy Gacrux k jižnímu nebeskému pólu, který je už mimo okraje snímku vpravo dole. Po přidání krátké samostatné expozice na konci stupňovitě zaostřených stop jsou lépe vidět polohy hvězd samotných. Tento pozoruhodný snímek pořídil pod tmavou nocí v Namibii v minulém květnu astronom Stefan Seip.

Štítky: Stopy hvězd, Jižní kříž, Star colors, Crux