Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2004

M51: Vírová galaxie v prachu a ve hvězdách

Uznání: Credit: N. Scoville (Caltech), T. Rector (U. Alaska, NOAO) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Vírová galaxie je klasická spirální galaxie. M51, též známá jako NGC 5194, měří napříč plných 60 tisíc světelných let, je vzdálená pouhých 30 miliónů světelných let a je jednou z nejjasnějších a nejmalebnějších galaxií na obloze. Snímek nahoře je digitální kombinací pozemských snímků z 0.9 metrového dalekohledu observatoře Kitt Peak a snímků z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope a zvýrazňuje útvary, které jsou normálně příliš červené, než aby byly vidět. Vírovou galaxii může uvidět každý s dobrým triedrem v souhvězdí Honících psů (Canes Venatici). M51 je spirální galaxií typu Sc a je dominantním členem celé skupiny galaxií. Astronomové spekulují, že spirální struktura M51 vznikla především gravitačním působením s menší galaxií, která je hned nad tímto digitálně zaostřeným snímkem.

Štítky: Spirální galaxie, M51, Whirlpool Galaxy