Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2004

Neutronový Mars

Uznání: Mars Odyssey, GRS Team, LANL, NASA

Tuto globální mapu energetických neutronů ve falešných barvách jinak rudé planety vytvořili badatelé, kteří hledají vodu na Marsu s využitím detektorů na palubě družice Mars Odyssey. Co mají co neutrony dělat s vodou? Když kosmické paprsky z meziplanetárního prostoru proniknou tenkou marťanskou atmosférou a dosáhnou povrchu, tak interakují s prvky v horní vrstvě půdy a zpátky do vesmíru rozptylují neutrony. Pokud ale marťanská půda obsahuje vodík, tak ten výrazně absorbuje energetické rozptylované neutrony. Sledování změn v absorpci lze neutronovými detektory z oběžné dráhy mapovat změny povrchového obsahu vodíku. Obsah vodíku se bere místo přímého měření zmrzlé vody (H2O), nejpravděpodobnější formy vodíku na marťanském povrchu. Modřejší odstíny v mapě nahoře odpovídají předpokládaným vyšším koncentracím vodního ledu poblíž povrchu. Vodní led u marťanských pólů nebyl žádným překvapením, ale zdá se, že významné koncentrace jsou i v nižších šířkách. Tání tohoto podpovrchového ledu by mohlo být odpovědné za vznik marťanských výmolů.

Štítky: Mars, Vodík, Voda, Cosmic ray, Mars Odyssey, Neutron