Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2004

Průlet C153

Uznání: D. Wang (UMass) et al., CXC, NASA

Jak galaxie C153 prolétá rychlostí 8 miliónů kilometrů za hodinu kupou galaxií Abell 2125, tak z ní proudí 200 000 světelných let dlouhý, kometě podobný ohon. Samotná C153 je členem obří kupy galaxií a jednou může být spirální galaxií jako je Mléčná dráha. Tato pozoruhodná řada snímků, kompozitních rentgenových snímků ve falešných barvách a optických údajů se soustřeďuje na osud galaxie. Je vidět, že se C153 při střemhlavém průchodu horkým plynem uvnitř kupy v centrálních oblastech kupy zbavuje vlastního hvězdotvorného materiálu a bortí svůj tvar. Jelikož i jiné galaxie v kupě potkal stejný osud, tak se v jádru kupy střádá horký plyn, který by měl být bohatší na těžké prvky. Bouřlivé představení se odehrává asi 3 miliardy světelných let od Země a předpokládá se, že ilustruje běžné procesy kosmické evoluce velkých kup galaxií.

Štítky: Galaxie, Rentgenový, Kupa galaxií, Galaxy evolution, Abel 2125

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.