Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2004

Průlet C153

Uznání: D. Wang (UMass) et al., CXC, NASA

Jak galaxie C153 prolétá rychlostí 8 miliónů kilometrů za hodinu kupou galaxií Abell 2125, tak z ní proudí 200 000 světelných let dlouhý, kometě podobný ohon. Samotná C153 je členem obří kupy galaxií a jednou může být spirální galaxií jako je Mléčná dráha. Tato pozoruhodná řada snímků, kompozitních rentgenových snímků ve falešných barvách a optických údajů se soustřeďuje na osud galaxie. Je vidět, že se C153 při střemhlavém průchodu horkým plynem uvnitř kupy v centrálních oblastech kupy zbavuje vlastního hvězdotvorného materiálu a bortí svůj tvar. Jelikož i jiné galaxie v kupě potkal stejný osud, tak se v jádru kupy střádá horký plyn, který by měl být bohatší na těžké prvky. Bouřlivé představení se odehrává asi 3 miliardy světelných let od Země a předpokládá se, že ilustruje běžné procesy kosmické evoluce velkých kup galaxií.

Štítky: Galaxie, Rentgenový, Kupa galaxií, Galaxy evolution, Abel 2125