Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2004

Supernova v nedaleké galaxii NGC 2403

Uznání: A. V. Filippenko (UC Berkeley), P. Challis (Harvard CfA), et al., ESA, NASA

Před více jak měsícem byla na okraji nedaleké galaxie NGC 2403 zaznamenána nejbližší a nejjasnější supernova v posledním desetiletí. Když už fúze v centru nemohla hvězdu déle udržet, tak následný výbuch, oficiálně pojmenovaný jako SN 2004dj typu IIP, nejspíše anihiloval většinu modrého nadobra. Supernovu lze vidět na snímku nahoře ve směru šipky jako jasnou hvězdu. Domovská galaxie supernovy, spirální galaxie NGC 2403, se nachází jen 11 miliónů světelných let daleko a je vidět i triedrem v severním souhvězdí Žirafy (Camelopardalis). Supernova sice slábne, ale dalekohledem je stále viditelná, jednou přesáhla 12. magnitudu. Supernovy tohoto typu mění jasnost předvídatelně a tak se ve vzdáleném vesmíru vyhledávají jako indikátory vzdálenosti.

Štítky: Supernova, NGC 2403, SN 2004dj