Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2000

Simulace nadobří hvězdy

Uznání: B. Freytag, (Institute for Astronomy and Space Physics, Univ. Uppsala)

Hledáte perfektní vánoční dárek pro astronoma? Pouvažujte o "hvězdě v krabici". Samozřejmě, že tou krabicí je ve skutečnosti výpočetní sestava, jež se skládá z trojrozměrného pole bodů (mřížky) a fyzikální vlastnosti a vnitřní dynamika hvězdy se numericky simuluje v mřížce bod po bodu. I když počítače a software schopné úplné realistické numerické simulace kompletní hvězdy v současnosti neexistují, badatelé přesto dosáhli pokroku. Tento obraz je políčkem z nedávné numerické simulace nadobří hvězdy s vlastnostmi, jež napodobují skutečnou hvězdy Betelgeuse. Jediné políčko ukazuje velké konvekční buňky a jasné skvrny povrchu virtuálního nadobra. Simulační filmy ukazují, že se tyto povrchové útvary podstatně mění v čase. Teleskopická pozorování povzbudivě ukazují, že povrch Betelgeuse vskutku vykazuje velkorozměrové útvary a dobře známé variace jasnosti, jež jsou pozorovatelné i neozbrojeným okem. Skutečný nadobr Betelgeuse je asi o 2500 stupňů chladnější než Slunce, ale je 620 krát větší.

Štítky: Hvězda, Simulace, Supergiant, Convection