Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2004

Hubblovo ultra hloubkové pole

Uznání: S. Beckwith & the HUDF Working Group (STScI), HST, ESA, NASA

Jak opravdu vypadaly první galaxie? Tuto otázku pomáhá zodpovědět také kosmický dalekohled Hubble Space Telescope, který právě dokončil pořizování Hubblova ultra hloubkového pole (Hubble Ultra Deep Field - HUDF), nejhloubkovějšího, nejvzdálenějšího vůbec kdy pořízeného obrazu vesmíru ve viditelném světle. HUDF na snímku nahoře ukazuje vzorek nejstarších galaxií, jaké byly kdy vůbec spatřeny, galaxií, které vznikaly hned po temných obdobích před 13 miliardami let, kdy měl vesmír jen 5 procent svého současného věku. Snímek pořídily kamery kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope NICMOS a ACS. HUDF, které pózovalo na stejném místě více jak 3 měsíce, by mělo být ve některých barvách víc jak čtyřikrát citlivější, než původní Hubblovo hloubkové pole (Hubble Deep Field - HDF). Astronomové celého světa budou HUDF nejspíše studovat léta, aby lépe porozuměli jak v ranném vesmíru vznikaly hvězdy a galaxie.

Štítky: Galaxie, Vesmír, Hubble Ultra Deep Field