Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 2004

Země blízko asteroidu Toutatis

Uznání ilustrace: E. De Jong and S. Suzuki, JPL, NASA

Na pouhý milión mil se 29. září přiblížila Země k asteroidu Toutatis při nejtěsnějším předpovězeném přiblížení naší staré dobré planety k rozměrnějšímu asteroidu nebo kometě v tomto století. Při přiblížení na jeden milión mil, neboli asi čtyřnásobek vzdálenosti Země-Měsíc, by se na obloze asteroidu Země jevila skoro o velikosti měsíčního úplňku, tak jak to ukazuje ilustrace. Na pozemské obloze se Toutatis jevil pouze jako slabý objekt, který se rychle pohyboval na pozadí hvězd. Asteroid 4179 Toutatis, též známý jako zemský křížič, se s oběžnou dobou 4 roky pohybuje po excentrické dráze od pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem něco málo dovnitř dráhy Země. Když v roce 1992 Toutatis procházel kolem Země, tak byl zobrazen radarem a bylo vidět dvě nepravidelné hroudy, možná spojené úzkým krkem. Tento bizardní útvar je 1,5 míle široký (2,4km)), 3 míle dlouhý (4,8km) a převrací se v prostoru. Studium asteroidu Toutatis i jiných zemských křížičů pomáhá odhalit spojení mezi meteority, hlavním pásem asteroidů a kometami ve sluneční soustavě. Tyto asteroidy se nabízí jako skvělé cíle pro automatický průzkum, ale v delší době představují potenciální riziko srážky s planetou Zemí!

Štítky: Asteroid, Toutatis, Near earth asteroid