Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. říjen 2004

Odvrácená strana Měsíce

Uznání: Courtesy William Keel (Univ. Alabama, Tuscaloosa)

Tato stará, 60 kopějková známka oslavuje významný úspěch. Dne 7. října 1959 (7/X/1959) sovětská meziplanetární stanice, která byla pojmenována "Luna 3", úspěšně vyfotografovala odvrácenou stranu Měsíce a umožnila tak obyvatelům planety Země jejich vůbec první pohled na tuto skrytou polokouli. Protože nebyla k dispozici dnes dobře známá digitální zobrazovací technologie, tak Luna 3 pořídila snímky na 35mm film, který byl automaticky vyvolán na palubě. Obrázky byly naskenovány a signál byl přenesen na Zemi v pozdějších dnech něčím, co by šlo nazvat první meziplanetární fax. Celkem bylo přijato sedmnáct obrázků, který poskytly dostatečné pokrytí i rozlišení ke konstrukci mapy odvrácené strany a identifikování několika hlavních útvarů. Na známce jsou vyobrazeny oblasti nazvané Moskevské moře, Sovětské hory, Zátoka kosmonautů a Moře snů.

Štítky: Měsíc, Odvrácená strana, Luna 3