Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2004

Kupa galaxií v Perseu

Uznání: Jim Misti (Misti Mountain Observatory)

Zde je jeden z největších objektů, který kdokoliv vůbec kdy spatřil na obloze. Každý z těch mlhavých obláčků na snímku nahoře je galaxie a dohromady tvoří Kupu v Perseu, jednu z nejbližších kup galaxií. Kupa je vidět přes slabé hvězdy v popředí z naší vlastní galaxie Mléčná dráha. Než k nám světlo z této oblasti ve Vesmíru přiletí, tak mu to trvá asi 300 miliónů let, takže tuto kupu vidíme jak vypadala před obdobím dinosaurů. Střed Kupy v Perseu, též známé jako Abell 426, je výkonným zdrojem rentgenového záření a tak astronomům pomáhá ve zkoumání, jak kupy vznikaly a jak na sebe vzájemně působí plyn a temná hmota. Kupa galaxií v Perseu je součástí Nadkupy galaxií Ryby-Perseus (Pisces-Perseus), která na obloze zabírá přes 15 stupňů a obsahuje přes 1000 galaxií.

Štítky: Kupa galaxií, Kupa v Perseu